بازی های رایانه ای AA77
به احتمال زیاد، اکثر ما در دوران نوجوانی، ورزش فوتبال را در مدرسه و یا در کوچه ها تجربه کرده ایم. لذتی که هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد. با گذر زمان، شاید دیگر نتوانیم این گونه لذت ها را تکرار کنیم، اما EA با عرضه FIFA Street جدید قصد دارد تا همان حال و هوای فوتبال بازی کردن در کوچه ها را در ذهن ما تداعی کند. گرافیک FIFA Street جدید با موتور بازیسازی Impact ساخته شده که قبلاً از آن برای بازی FIFA 12 استفاده شده بود. اولین چیزی که در FIFA Street مشاهده می کنید، این است که در این بازی دیگر خبری از گرافیک فانتزی و طراحی بازیکنان به شکل کاریکاتوری نیست. در FIFA Street جدید با همان بازیکنانی روبرو می شوید که در سری FIFA آن ها را مشاهده کرده اید. محیط های بازی به شدت واقعی طراحی شده و فوتبالیست ها نیز مانند سری FIFA بسیار واقعی و شبیه به مدل های اصلی هستند. از خصوصیات موتور Impact خلق انیمیشن های بسیار زیاد و واقعی است که روند بازی را به شکل ملموسی طبیعی جلوه می دهد. نکته جالب اینجاست که تعداد انیمیشن های این بازی نسبت به FIFA 12 بیشتر شده اند و این موضوع به تنهایی می تواند در نوع خودش بسیار هیجان انگیز باشد. محیط های بازی بسیار خوب طراحی شده و زمین ها و استادیوم های بسیار زیادی را در FIFA Street مشاهده می کنید که هر کدام به شکلی خاص و زیبایی طراحی شده اند. موسیقی/صداگذاری مانند اکثر بازی های ورزشی موجود در بازار، موسیقی هایی که در FIFA Street می شنوید، آهنگ های لایسنس شده ای هستند که برای آن تهیه شده اند. موسیقی های بسیار زیادی را در منوها و در هنگام بازی کردن خواهید شنید که ریتم خوب و زیبایی دارند. در FIFA Street خبری از گزارشگر نیست و صدای افراد کنار زمین و خود بازیکنان جای گزارشگر را پر کرده است. این قسمت به شکل بسیار خوبی از کار درآمده و حس بازی در کوچه ها و سالن های مختلف را به خوبی به شما منتقل می کند. بازیکنان همانند رفتارهای واقعی در فوتبال، با هم صحبت می کنند و نسبت به اتفاقاتی که در طول مسابقه رخ می دهند، از دیالوگ های مختلف استفاده می کنند. به طور مثال، می توان به این موضوع اشاره کرد که در طول مسابقه بازیکنان یا اشخاصی که در کنار زمین ایستاده اند، از شما می خواهند که دفاع کنید، پاس بدهید و یا در زمان انجام حرکات مختلف، شما را تشویق می کنند. حتی در زمانی که توپ به بیرون می رود هم شاهد این موضوع خواهید بود که بازیکنان از این بابت ابراز تأسف نیز می کنند. گیم پلی گیم پلی، اصلی ترین قسمت FIFA Street است. در این بازی می توانید حرکات مدرسه ای و کلاسیک ورزش فوتبال را به نمایش بگذارید که اجرای آن ها در واقعیت بسیار مشکل خواهد بود. برای انجام حرکات و دریبل های بسیار زیبا، باید از هر دو آنالوگ استفاده کنید. البته انجام این حرکات به کمی مهارت نیاز دارد و زمانی که توانایی انجام آن را بدست می آورید، قطعاً این بازی به یکی از جذاب ترین عنوان هایی که تا کنون تجربه کرده اید، تبدیل می شود. در FIFA Street با مدهای مختلفی روبرو می شوید که بازی کردن هر کدام آن ها بسیار جالب خواهد بود. از مدهای 5 بر 5 که در زمین های بزرگ مسابقه می دهید تا مدهای 2 بر 2 که در زمین های کوچک تر برگزار می شوند، در بازی قرار دارند. حتی مدی در بازی قرار دارد که با زدن هر گل می توانید یکی از بازیکنان تیم مقابل را از مسابقه بیرون کنید. البته برعکس این اتفاق نیز در این مد برای تیم شما رخ خواهد داد. در FIFA Street می توانید به قسمت World Tour بروید و در آنجا یک بازیکن را به شکلی که می خواهید درست کنید. پس از آن، می توانید یک باشگاه کوچک درست کنید و بازیکنان جدید در اختیار بگیرید و وارد مسابقات محلی شوید و رفته رفته باشگاه خود را قوی و مطرح کنید. در ابتدای قسمت World Tour تیم شما قدرت زیادی ندارد و نمی تواند حرکات چندان خارق العاده ای با توپ اجرا کند. دلیل این موضوع، این است که Level بازیکنان شما در سطح پاینی قرار دارد. با پیروزی در مسابقه ها می توانید میزان Level بازیکنان خود را ارتقاء دهید تا بتوانید حرکات جدیدی یاد بگیرید. همچنین پیروزی در درجه سختی های گوناگون، آیتم های مختلفی را برای شما باز می کند که شامل لباس های مختلف و حرکات جدید می شوند. در کنار World Tour قسمت دیگری به نام Exhibition Mode نیز در بازی قرار دارد که می توانید در آن مسابقات و مدهای مختلف را تجربه کنید. در این بخش می توانید مدهای مختلفی مانند Standard 5 v 5 Match, Last Man Standing, Futsal و Panna Rules را تجربه کنید. جالب ترین مد بازی را می توان قسمت Last Man Standing دانست. در این مد با هر گلی که به تیم حریف می زنید، یک یار هم از آن ها کم می کنید. این مد آنقدر ادامه پیدا می کند که تمام بازیکنان یک تیم از بازی خارج شوند. مد Futsal یک مسابقه 5 بر 5 است که در استادیوم ها و ورزشگاه های بزرگ برگزار می شود. در این مد دیگر خبری از دیوارهای دور زمین نیست و قانون اوت در بازی قرار دارد. در این مد دیگر نمی توانید از موانع طبیعی به عنوان یک یار اضافه استفاده کنید. Panna Rules نیز از آن مدهای جالب توجه بازی است که در آن 3 نقطه در 3 منطقه بازی قرار گرفته اند. بازیکنان باید با رسیدن به نقطه ها، حرکات نمایشی انجام دهند تا بتوانند آن نقطه را از بین ببرند. در این بازی بیش از 2000 فوتبالیست قرار دارند که در باشگاه های مطرح دنیا و کشورهای مختلف با هم رقابت می کنند. در FIFA Street دیگر خبری از قانون های دست و پا گیر فوتبال نیست و در آن آزادی ای را تجربه می کنید که روند بازی را بسیار سریع و هیجان انگیز کرده است. در این بازی می توانید از دیوارهای موجود در اطراف زمین استفاده کنید و از آن به عنوان یک بازیکن اضافی کمک بگیرید. استفاده از دریبل های مختلف و کارهای گروهی فوق العاده ای که در بازی انجام می دهید، کلید موفقیت در این عنوان خواهند بود. همچنین اگر در انجام این بازی با مشکل مواجه شدید، می توانید به قسمت Practice Arena مراجعه کنید و در این قسمت حرکات مختلف را تمرین کنید. اگر کمی زمان در این قسمت بگذرانید، قطعاً می توانید یک بازی عالی را تجربه کنید. نتیجه گیری نسخه جدید سری بازی های FIFA Street واقعاً یک بازی عالی و نفس گیر است که می تواند هیجانی بیشتر از سری FIFA را به شما منتقل کند. وجود مدهای مختلف، انیمیشن های فوق العاده و فضای صمیمی حاکم در این بازی، لحظات به یاد ماندنی ای را برای طرفداران این سری به ارمغان می آورد.
همیشه بین بازی های سرگرم کننده و بامزه و سلاح های مسخره رابطه خوبی برقرار است. Saints Row: The Third با سلاح های عجیب و غریبش، BioShock با ارتش زنبورها و حالا هم Dishonored. خب Dishonored سلاح جالبی دارد، موش! موش های ترسناک که انسان می خورند! واقعاً لذت می برید که 50 موش را به سمت دشمنان رها می کنید و موش ها هم آن ها را مانند پنیرهای متحرک ببینند. البته این تنها راه نیست. شاید شما دوست داشته باشید که دشمنان خود را بخار کنید، یخ بزنید، با الکتریسیته بسوزانیدشان و یا اصلاً آن ها را نکشید! البته شما در نقش یک انسان نیرومند و قاتل غیر طبیعی قرار می گیرید، ولی بدین معنی نیست که در این راستا یک قاتل دیوانه باشید. اینکه هر هدف را در بازی چطور انتخاب کنید و یا چه بلایی سر او بیاورید، کاملاً بر عهده شما است. اگر دلرحم هستید، طرف را بیهوش کنید. اگر می خواهید بد باشید، یک نفر را از یک ساختمان شش طبقه به پایین پرت کنید. اگر می خواهید یک آدم مریض باشید، با استفاده از تیر و کمان ماشه دار در حالیکه در سایه هستید و فقط چند سانتی متر با دشمن فاصله دارید، به صورت او شلیک کنید! در نتیجه، سیستمی در کار نیست که بگوید کار شما خوب است یا بد. شما هستید و وجدان خود و البته تغییرات در روند داستان بازی. نام شخصیت اصلی بازی کوروو (Corvo) است. یک قاتل که مأمور می شود از ملکه شهر عجیب Dunwall محافظت کند. متأسفانه کمی بعد کوروو متهم به قتل ملکه می شود و حالا هدف او پاک کردن نام خود از این اتهامات است. در هر مرحله شما می توانید قدرت ها و تجهیزات خود را Upgrade کنید و خدا می داند چه تعداد نیرو در این بازی وجود دارد. می توانید به ارتش موش ها، قابلیت تله پورت کردن در فاصله نزدیک، تسخیر ذهن مردم و حیوانات، Slow-Motion کردن به سبک Max Payne و دیدن پشت دیوارها دست پیدا کنید. همچنین می توانید تغییراتی هم در سلاح ها ایجاد کنید. مثلاً تیر و کمان را آتشین کنید و یا یک اره به هفت تیر خود ببندید. این توانایی ها طوری با طراحی مراحل کار شده اند که به هیچ وجه احساس بسته بودن و ناتوانی نکنید. داستان بازی در مراحل، شاید ثابت باشد، ولی نحوه طی کردن آن مرحله کاملاً به شما بستگی دارد و با یک دنیای کاملاً Sand Box روبرو هستید. یکی از مراحل در Golden Cat Ballroom اتفاق می افتد. هدف کوروو از بین بردن دو برادر در این مکان است که آن ها توسط نگهبان های بسیار زیادی تحت پوشش هستند. می توانید از در روبرو وارد شوید که مسلماً خیلی واضح هست، ولی می توانید یک موش را گرفته و با تسخیر ذهن او وارد لوله ها شوید و از نگهبان ها بگذرید و یا حتی از سیستم تله پورت استفاده کنید و طی یک چشم به هم زدن به پشت بام ساختمان نقل مکان کنید. مسلماً بازی در حالتی که به خود صدمه نزنید، آسان تر است و می توانید خیلی مخفیانه در یک مرحله پیش بروید. یکی از برادرها داخل حمام و دیگری داخل یک اتاق دیگر است. ابتدا باید کمی اطلاعات جمع کنید، پس بهتر است که یواشکی به حرف های آن ها گوش کنید. بعد از آن می توانید به سمتشان تله پورت کرده و با تیغی تیز گلویشان را ببرید و یا بیهوششان کرده و آن ها را به اتاقی دیگر ببرید که نیروهای امنیتی دیگر متوجه حضور شما نشوند. Dark Vision قابلیت دیگر کوروو است که به شما اجازه می دهد پشت دیوارها را هم ببینید. شما یکی از برادرها را داخل حمام می بینید، ولی در قفل است. پس باید به دنبال کلید بگردید. اما چرا به خودمان زحمت بدهیم؟! می توانید لوله ها را دنبال کنیم و با بالا بردن درجه آب گرم هدف را زنده زنده در وان خود آب پز کنیم! راه های خیلی بیشتری برای از بین بردن برادرها است. مثلاً می توانید ذهن دختری را تسخیر کنید و به اتاق او بروید و با چاقو ترتیب او را بدهید. یا می توانید ذهن هدف را تسخیر کنید و او را به جایی امن برده و با هفت تیر بکشید. در هر صورت هدف شما مرده و کسی هم متوجه آن نمی شود، ولی اگر کسی شما را در حین کشتن هدف ببیند، بازی خیلی اکشن می شود و باید به زور از ساختمان فرار کنید. خوشبختانه بخش اکشن هم به اندازه بخش مخفی-کاری لذت بخش است. با استفاده از قدرت های گوناگونی که دارید، می توانید هر کاری بکنید. می توانید زمان را متوقف کنید و در آرامش آن ها را بکشید و یا زمان را آهسته کرده و از گلوله هایشان جاخالی دهید و یا در همین حین تیغ های بزرگی جلو پای آن ها بگذارید و ناگهان زمان را به حالت عادی برگردانید و نگاه کنید که چطور تکه تکه می شوند و یا به دوست های موشی خود متوسل شوید که آن ها را زنده زنده بخورند. حتی می توانید در همان ابتدا یک موش را تسخیر کرده و از ساختمان به راحتی فرار کنید. در حالیکه بازی سیستم خوب و بد ندارد، در عوض Chaos System در این بازی وجود دارد که تقریباً شبیه به یک کارگردان هوش مصنوعی هست. هر کاری که در بازی بکنید، ممکن است در آینده روی یک بخش، شخصیت و اتفاق در بازی تأثیر بگذارد و مانند عناوین دیگر، خوب یا بد بودنتان را با چماق به سر شما نمی زند! این بازی خیلی وسیع تر از نکاتی است که اشاره کردیم و طراحی هنری آن که به سبک لندن 1600 است، واقعاً محصور کننده کار شده است. طراح هنری بازی ویکتور آنتونو (Viktor Antonov) است که Half-Life 2 را در کارنامه دارد. Dishonored امسال برای Xbox 360 ،PC و PS3 عرضه خواهد شد.
در مورد XCOM دو دیدگاه وجود دارد. اولین گروه، کسانی هستند که نسخه PC سال 1994 را بازی کرده اند و مسلماً خیلی از آن ها نگران هستند. گروه دوم، کسانی هستند که در آن زمان خیلی کم سن بوده اند تا این بازی را در 18 سال پیش تجربه کنند. مهم نیست که جزو کدام دسته باشید، مهم این است که بسیاری اعتقاد دارند XCOM یکی از بهترین بازی هایی است که تا به حال ساخته شده است. این بازی در هر زمینه ای پیشرو بود و موفقیت های زیادی را کسب کرد. XCOM یک بازی استراتژی Turn-Based و در مورد حمله بیگانه های فضایی به زمین است و شما در این بازی با داشتن جوخه های جنگی خود وارد مبارزه با این موجودات می شوید و در طول بازی کم کم به موفقیت می رسید و یا شکست می خورید. همانند XCOM اصلی، شما ممکن است در Enemy Unknown هم شکست بخورید و وقتی سربازها بمیرند، آن ها بازنخواهند گشت و همین موضوع بر نتیجه بازی تأثیر دارد. البته هدف بازی سخت بودن بیش از حد، همانند نسخه اصلی نیست، ولی واضح است که بازی سعی دارد هیجان و حس واقعی بودن را داشته باشد. XCOM بازی خیلی نوآورانه ای بود و Firaxis هم قصد دارد همینطور باشد. در یکی از نمایش های اخیر بازی، یک جوخه چهارنفره از سربازهای حرفه ای به منطقه ای فرستاده می شوند تا تحقیق کنند که آیا در این مکان موجودات فضایی وجود دارند یا نه و در پایان فقط 3 نفر از این مأموریت زنده برمی گردند. گرافیک بازی رنگی و به سبک کارهای علمی-تخیلی (Sci-Fi) است و در بعضی مواقع خیلی شبیه به Halo کار شده است. بازی بر خلاف نسخه اصلی که در سال 1999 اتفاق می افتد در 1960 پیگیری می شود. در همان مرحله اول، متوجه می شویم که XCOM یک بازی غنی و بسیار تاکتیکی است. در بعضی مواقع باید آنقدر نزدیک به میدان نبرد بشوید تا متوجه شوید با چه موجوداتی روبرو هستید و چه تاکتیکی را باید پیش ببرید و با دقت به پشت سنگرها و موانع حرکت کنید. چگونه حرکت کردن در XCOM خیلی مهم است، شما باید زمان بندی تیراندازی هم تیمی ها را با حرکت خود یکی کنید و یا اینکه هر کدام از آن ها را به منطقه ای از نقشه ببرید و ناگهان یک حمله غافلگیر کننده انجام دهید. همه چیز در مورد چگونه حرکت کردن و چیدمان افراد است. وقتی یک حمله سریع انجام می دهید، می توانید از تک تیراندازهای خود در دوردست هم استفاده کنید و یا با قابلیت Berserker با راکت و سلاح های سنگین دیوارها و سقف ها را نابود کنید. نکته جالب در مورد طراحی آدم فضایی ها این است که آن ها دقیقاً همانند شکل کلاسیک اولیه آدم فضایی ها چشمان درشت و بدنی خاکستری دارند. سربازها هم خوب طراحی شده اند و واقعاً به نیروهای ویژه ارتش می خورند و وقتی به آن ها دستور می دهید، به خوبی با اصطلاح های جنگی آشنا می شوید. یک نکته که شاید طرفدارهای قدیمی XCOM نگران آن هستند، باقی می ماند که آن هم نحوه برقراری ارتباط با هر فرد از جوخه است. یکی از نکات بارز XCOM این بود که بازیکن می توانست واقعاً وارد ذهنیت هر فرد بشود و همانند او فکر کند. آن ها واقعاً حضور خود را در میدان نبرد حس می کردند. Firaxis اعلام می کند بازی در این زمینه چیزی کم ندارد و Enemy Unknown دقیقاً همان نکته برجسته نسخه قبل را زنده می کند. خارج از مرحله، شما می توانید دید خوبی نسبت به پایگاه خود داشته باشید و مشاهده می کنید که بعضی از نیروهای XCOM در استخر شنا می کنند، می خوابند و اسلحه ها را آماده می کنند. شما زندگی را خارج از میدان نبرد هم می بینید. در اینجا شما همه چیز را کنترل می کنید، داشته ها و نیروهای خود را سر و سامان می دهید و ساختمان ها و نیروهای جدید می سازید. شما حتی می توانید نیروهایی به فضا بفرستید تا قبل از حمله آدم فضایی ها جلوی آن ها را بگیرید، ولی هنوز معلوم نیست که کنترل این رزم ها در خارج از زمین بر عهده شما خواهد بود یا خیر. Enemy Unknown از نظر بصری، زیبا و در زمینه گیم پلی خیلی تاکتیکی و جذاب است. آخرین مطالب ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آرشيو وبلاگ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() نويسندگان موضوعات ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() پيوندها ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
|||
![]() |